Iako se u percepciji, halal industrija najčešće povezuje sa proizvodnjom hrane i pića, riječ je mnogo širem fenomenu, koji uključuje i razne druge oblasti, kao što su halal turizam, finansije, zdravstvo, medijsko-zabavna industrija, rekreacija, i dr.
Poštovani,
dame i gospodo,
es-selamu alejkum
i dobar dan!
Drago mi je što
imam priliku, u svojstvu pokrovitelja, otvoriti ovaj drugi po redu Sarajevo halal
sajam. Organizatorima, kao i svim učesnicima, želim da uspješno ostvare svoje
zacrtane ciljeve, a svim gostima iz inostranstva želim srdačnu dobrodošlicu u
Bosnu i Hercegovinu.
Za
bosanskohercegovačke okvire, impozantan je broj izlagača i posjetitelja koje
okuplja ovaj sajam, u tek drugoj godini svog održavanja. To već pokazuje da ova
manifestacija ima snažan potencijal, kada je u pitanju ekonomski razvoj,
povezivanje poslovnih ljudi i kreiranje novih mogućnosti za razvijanje biznisa.
Uz organizaciju halal sajma, koji kao takav zaslužuje punu podršku države,
Sarajevo se profilira kao regionalni centar halal industrije, a Bosna i
Hercegovina dobija izuzetnu razvojnu šansu.
Halal industrija
proteklih godina bilježi neprestan rast u svijetu, te je s razlogom postala
jedan od najznačajnijih fenomena globalne ekonomije. Islamsko tržište, koje
broji preko milijardu ljudi, jedno je od najdinamičnijih svjetskih tržišta,
koje neprestano otvara nove mogućnosti i pruža velike razvojne potencijale. Imajući
u vidu da je stanovništvo islamskih zemalja još najbrže rastuća, a ujedno i
najmlađa populacija, unutar koje neprestano raste kupovna moć, relevantne
projekcije ukazuju da je rast halal tržišta zagarantovan i u idućim decenijama.
To na konkretan način pokazuje ekonomski rast Malezije, Indonezije, Pakistana,
Nigerije i drugih zemalja islamskog svijeta u razvoju.
Da bismo
razumjeli gabarite ovog tržišta, navest ću da industrija halal hrane i pića
trenutno iznosi oko 1,5 triliona američkih dolara, a da će u idućih tri do
četiri godine preći iznos od 2 triliona.
Iako se u
percepciji, halal industrija najčešće povezuje sa proizvodnjom hrane i pića,
riječ je mnogo širem fenomenu, koji uključuje i razne druge oblasti, kao što su
halal turizam, finansije, zdravstvo, medijsko-zabavna industrija, rekreacija, i
dr.
Relevantne
tržišne projekcije kažu da će do 2025. godine halal tržište, koje obuhvata sve
ove oblasti, imati trostruki rast, te da će dakle za samo pet godina iznositi
preko 9,5 triliona američkih dolara. Ako imamo u vidu navedenu činjenicu, onda
nam postaje jasnije zašto je toliko važno da što intenzivnije Bosnu i
Hercegovinu uključimo u ove procese.
U ovim ogromnim
gabaritima svjetskog tržišta, naša zemlja ne može imati presudan značaj; mi
nismo veliki igrač. Ali BiH ima ogromne prednosti, u kontekstu halal tržišta,
koje mora iskoristiti. Prije svega to su komparativne prednosti koje uključuju:
kulturne i tradicijske veze Bosne i Hercegovine sa islamskim svijetom, s jedne
strane, i neposrednu bliskost Evropske unije i evropski put BiH, s druge
strane.
Sa svojom
multikulturalnom strukturom, i snažnom povezanošću i sa islamskim svijetom, i
sa Evropskom unijom, Bosna i Hercegovina može biti izuzetno prodoran faktor u
osvajanju halal tržišta u idućem periodu.
Naša zemlja je
jedina u ovom dijelu svijetu članica Organizacije islamske saradnje (OIC), i
premda smo još u statusu posmatrača, imamo dobar i snažan položaj u ovoj
organizaciji, što se vidjelo i na ovogodišnjem Summitu OIC-a u Mekki, kada sam
imao čast da predstavljam Bosnu i Hercegovinu.
Snažne kulturne i
vjerske, koje Bosna i Hercegovina ima sa zemljama islamskog svijeta omogućava
nam da lakše i brže ostvarujemo kontakte od nekih drugih zemalja, koje su
itekako zainteresirane za osvajanje halal tržišta.
Ako vidimo da
države poput Novog Zelanda i Brazila, koje nemaju značajnu muslimansku
populaciju i koje su daleko i od islamskog svijeta, pokazuju ogroman interes za
halal tržišta, te strateški ulažu ogromni novac u području halal industrije, zašto
Bosna i Hercegovina koja je geografski i kulturno puno bliže islamskom svijetu
– ne bi poduzimala iste strateške mjere. Od kulturnih i vjerskih veza BiH sa
islamskim svijetom koristi mogu imati ne samo muslimani, već i svi u Bosni i
Hercegovini, i to je važno isticati.
Druga krucijalna
komparativna prednost, koju Bosna i Hercegovina, ima u odnosu na neke druge
zemlje jeste neposredna blizina Evropskoj uniji. Bosna i Hercegovina nalazi se
na samoj granici Evropske unije, te je u značajnoj mjeri već integrisana u evropski
sistem, a kroz nastavak svog evrointegracionog puta imat će sve intenzivniju
saradnju sa evropskim tržištem. U tom kontekstu, od izuzetnog značaja je
činjenica je halal industrija i halal tržište i u samoj Evropskoj uniji u
neprestanom porastu, te da već sada broji oko 50 miliona ljudi.
Kao konkretan
pozitivan primjer takvog ulaganja, imamo razvoj prehrambene industrije u
Velikoj Kladuši, koja se nalazi neposredno uz granicu sa Evropskom unijom. Mali
troškovi transporta i olakšice koje Bosna i Hercegovina ima, na temelju
sporazuma koje ima naša zemlja sa EU, predstavljaju okvir za privlačenje
domaćih i stranih investicija, u kontekstu halal tržišta.
Pored industrije
halal hrane i pića, Bosna i Hercegovina ima snažne potencijale za razvoj halal
turizma, kroz svoje prirodne resurse i ljepote, rijeke, jezera, planine, šume i
dr. Otvaranje ka islamskom tržištu i promocija halal turizma treba da bude naše
strateško opredjeljenje.
U ime državnih
vlasti Bosne i Hercegovine mogu da kažem da smo čvrsto posvećeni jačanju
političke stabilnosti i unapređenju poslovnog ambijenta, kroz reformske
procese, kako bismo omogućili što veći broj razvojnih investicija. Vlasti u
Bosni i Hercegovini, u ovom konkretnom pitanju, trebaju da izrade potrebne
okvire i akte za unapređenje procesa certificiranja halal proizvoda, kao važnog
segmenta halal industrije.
Mnogo je
ekonomskih benefita koje od halal industrije može imati Bosna i Hercegovina,
uključujući sve njene narode i sve krajeve. Ali ove koristi koje donosi ovaj
proces prevazilaze ekonomski značaj, te se proteže i na polje vrijednosti,
identiteta i načina života u savremenim uslovima.
U jednostranim
interpretacijama savremenih pojava često se ističe nespojivost, pa čak i
konfrontacija nečeg što je kulturna tradicija sa modernim trendovima. Savremena
globalna trgovina i sveukupna globalizacija predstavljaju se kao nešto što
nužno negativno utječe na tradiciju i samosvojnost naroda. To je pogrešno i
neutemeljeno.
Halal industrija
je odličan primjer kako se tradicija na jako dobar način može adaptirati i biti
komplementarna savremenim trendovima. Na koncu, kroz halal industriju, vidimo
kako tradicija postaje jedan ogroman resurs za razvoj. U tom kontekstu, heterogenost naše kulturne
tradicije u Bosni i Hercegovini pokazuje se u pravom svjetlu, kao istinsko
bogatstvo različitosti, što uvijek potenciram.
Cijenim da je od
izuzetnog značaja za sve muslimane u svijetu i za cijeli svijet, pa tako i za
sve muslimane u Bosni i Hercegovini, i za Bosnu i Hercegovinu kao cjelinu –
važno promovisati navedenu viziju, u kojoj se tradicija i zahtjevi savremenog
života nadopunjuju, stvarajući novu vrijednost, na dobrobit svih.
Hvala vam.