Gospodine predsjedavajući, uvaženi članovi Vijeća,
zahvaljujem na prilici da vam se obratim u ovom presudnom trenutku, ne samo za Bosnu i Hercegovinu, nego i za kredibilitet međunarodnog sistema na koji se svi zajedno oslanjamo.

Iako trenutno predsjedavam tročlanom
Predsjedništvu Bosne i Hercegovine, danas vam se obraćam u Ustavom definisanom
svojstvu srpskog člana tog Predsjedništva; na ovu funkciju izabrali su me
građani Republike Srpske, jednog od dva konstitutivna entiteta koji čine Bosnu
i Hercegovinu.
Daytonski sporazum nije bio savršeno rješenje,
ali jeste predstavljao odvažan diplomatski čin koji je uspostavio ravnotežu
između tri naroda i dva entiteta u okviru jedne države. Taj sporazum je bio – i
danas je - pravno obavezujući
međunarodni ugovor, upisan u anale ovog vijeća. Njegov Aneks IV je naš Ustav, a
Aneksom X definisan je mandat visokog predstavnika.
Sporazum je uspostavio decentralizovan sistem
zasnovan na konsenzusu, upravo sa ciljem da se bilo kojoj strani – domaćoj ili
međunarodnoj – ne dozvoli da dominira nad ostalima. Ipak, danas svjedočimo
narušavanju te ravnoteže zbog neodgovornog uplitanja stranih faktora, kako u
vidu postupaka različitih visokih predstavnika, tako i u vidu djelovanja
stranih sudija u Ustavnom sudu BiH.
Dozvolite mi da počnem odakle počinje i sam Dayton:
od vladavine prava. Aneks X nedvosmisleno nalaže da visokog predstavnika
odobrava Vijeće sigurnosti Ujedinjenih nacija. To se u slučaju Christiana
Schmidta nikada nije dogodilo. Njega je izabralo samoproglašeno Vijeće za
implementaciju mira – neformalan ansambl bez ikakve povelje, bez utemeljenja u
nekom međunarodnom ugovoru i bez pravnog osnova, i bez ikakvog ovlašćenja da
prenebregne ovo vijeće. Schmidt djeluje na osnovu tzv. bonskih ovlašćenja, koja
nisu sadržana ni u jednom pravno obavezujućem međunarodnom instrumentu.
Neki tvrde da je dovoljno što je PIC
„obavijestio“ Vijeće o svom izboru, te da potvrda nije neophodna. Međutim, da
je glasanje na Vijeću smatrano nepotrebnim, Aneksom X nikada ne bi ni bilo
traženo.
Aneks X također jasno definiše mandat visokog
predstavnika. Daytonskim sporazumom visokom predstavniku nije dato ovlašćenje
da donosi zakone, suspenduje ustave, krivično goni izabrane zvaničnike i
političke stranke ili vlada dekretima.
Ipak, Christian Schmidt upravo to čini, a to su
činili i neki njegovi prethodnici, i to nemali broj puta.
I upravo u tome leži srž kontinuirane krize u
Bosni i Hercegovini, čijoj kulminaciji danas svjedočimo. Sve što je proisteklo
iz te nepravilnosti – izostanka potvrde Vijeća sigurnosti UN-a i nezakonitih
prekoračenja mandata utvrđenog Aneksom X – defektno je na isti način. Nijedan
pravni sistem – domaći ili međunarodni – ne može opstati ako tumači propisa od
njihove primjene izuzmu sami sebe.
Dozvolite mi da ukratko navedem svega nekoliko od
mnogobrojnih dekreta koje je Schmidt protivpravno nametnuo od kada je kročio u
BiH.
1. Jednostrano je suspendovao Ustav Federacije
Bosne i Hercegovine kako bi nametnuo vladu po sopstvenom nahođenju, ignorišući
izborne rezultate.
2. Izmijenio je izborni zakon zaobilazeći
demokratske parlamentarne procedure.
3. Produžio je mandat Centralnoj izbornoj
komisiji bez postupka pred nadležnim zakonodavnim tijelom.
4. Izmijenio je Krivični zakon sa ciljem
inkriminisanja nepoštovanja dekreta koje je lično on donio. Ovaj potez
prvenstveno je usmjeren na uklanjanje iz političkog života demokratski
izabranog predsjednika Republike Srpske zato što je izvršio svoju ustavnu
obavezu i proglasio zakone koje je usvojila Narodna skupština Republike Srpske,
kao i na zastrašivanje svih funkcionera koji bi se usudili da dovedu u pitanje
njegovu nelegitimnu vlast.
5. Obustavio je finansiranje demokratski
izabranih političkih stranaka u Republici Srpskoj iz budžeta, čime je poništio
političku volju ogromne većine njenih birača.
Uvaženi članovi Vijeća,
ništa od navedenog nije predviđeno Daytonskim
sporazumom, nije primjereno demokratiji, a svakako nije vladavina prava. Ovdje
je u pitanju diktatura — vladavina dekretima, lišena svakog preispitivanja pred
institucijama pravosuđa, bez prava na pravni lijek. Ono što je započelo kao
puko prekoračenje mandata, preraslo je u ustaljeni sistem represije.
Svaki takav postupak pravdan je potrebnom za „funkcionalnošću”.
Međutim, rezultat nije “kohezivnija” Bosna i Hercegovina, nego duboko
polarizovano društvo koje teško može opstati uz strano uplitanje takvog vida i
intenziteta.
Kada Republika Srpska izražava protest zbog
ovakvih kršenja, neosnovano biva optužena za separatizam. Međutim, insistiranje
na poštovanju međunarodnog ugovora nije separatizam.
Suprotno određenim narativima, Republika Srpska
ne podriva Daytonski sporazum — ona ga brani. Našim zahtjevima ne razgrađujemo
Bosnu i Hercegovinu, nego vraćamo zakonitost i ravnotežu kako su izvorno
uspostavljene dejtonskim okvirom.
Iz tog razloga, Narodna skupština Republike
Srpske usvojila je zakone da bi zaštitila svoja prava utvrđena dejtonskim
okvirom. Te mjere nisu provokacija, već zakonit odgovor na uporno kršenje
međunarodnog prava.
Aktuelnu krizu nije izazvala Republika Srpska,
niti je kriza u njenom interesu. Ona je posljedica Schmitovog najekspanzivnijeg
i najautoritarnijeg ispoljavanja moći, praćenog protivpravnim nametanjem
brojnih dekreta.
Stoga, osuditi postupke Republike Srpske bez
prethodnog bavljenja Schmidtovim protivpravnim intervencijama nije samo
pogrešno, nego i pristrasno, sa opasnim implikacijama.
Dozvolite da jasno izložim naš stav:
1. Ostajemo u potpunosti opredijeljeni za
suverenitet i teritorijalni integritet Bosne i Hercegovine, kako je definisano Daytonskim
sporazumom.
2. Kada je riječ o mandatu visokog predstavnika,
zalažemo se za vraćanje na pravni temelj iz Aneksa X i za pripremu zatvaranja
OHR-a.
3. Odbacujemo jednostrane odluke kojima se
prepravlja mirovni sporazum, kriminalizuje politička debata, progone politički
neistomišljenici putem instrumentalizovanog pravosuđa, diskriminišu političke
stranke i zaobilazi volja birača.
Pravno resetovanje u BiH predstavlja logičan
naredni korak ukoliko želimo da spriječimo eskalaciju i buduće krize.
Stoga, uz dužno poštovanje, pozivam ovo vijeće da
hitno preduzme nekoliko koraka:
1. Da zakaže formalno glasanje o potvrdi Christiana
Schmidta. Ukoliko ne može dobiti podršku, hajde da pronađemo drugog kandidata koji može i koji će biti
imenovan u skladu sa Aneksom X.
2. Da zatraži nezavisnu pravnu ocjenu, pod
okriljem Vijeća sigurnosti, usklađenosti takozvanih „bonskih ovlašćenja“ sa
Aneksom X i Poveljom Ujedinjenih nacija.
3. Da podstakne sve relevantne aktere u BiH na dijalog
sa ciljem sprečavanja daljih kriza i radi ponovnog uspostavljanja funkcionalnog
upravljanja.
Spremni smo da u tom procesu učestvujemo
konstruktivno, transparentno i u dobroj vjeri.
Gospodine predsjedavajući, članovi Vijeća,
Daytonski sporazum je okončao razarajući rat i
postavio temelj našeg ustavnog poretka, te zaslužuje poštovanje a ne
zloupotrebu i kršenje njime predviđenih procedura.
Potrebno je da zajednički osiguramo da se
budućnost Bosne ne piše dekretima, nego pravom.
Na kraju, mada u kritičkom tonu, dozvolite mi da
pojasnim jedno pitanje. Kao član Predsjedništva Bosne i Hercegovine, prisiljena
sam da se direktno obraćam vašim misijama zbog opstrukcija Ministarstva vanjskih
poslova BiH. Ovo ministarstvo selektivno ograničava moju diplomatsku
korespondenciju, dok mom bošnjačkom kolegi omogućava neometan pristup
diplomatskim kanalima. Ova pristrasnost prisutna je čak i u Stalnoj misiji
Bosne i Hercegovine pri Ujedinjenim nacijama.
Takvi postupci najbolje ilustruju stvarnost
države koju traže da prihvatimo – sistema u kojem se moć centralizuje, a
ustavna prava negiraju, gdje se čak i osnovna komunikacija koristi kao
politički instrument.
Zahvaljujem na pažnji i ostajem na raspolaganju
za sva dodatna pitanja.